Allemaal communicatie

Sinds mensenheugenis gaan wij met elkaar om. Wij zijn voortdurend met elkaar bezig. Als we iets willen van elkaar, dan weten we de ander wel te vinden. Praten, roepen, luisteren, fluiten, vragen, smeken, schreeuwen, aan elkaar frutselen en gekke bekken trekken, kortom we gedragen ons. Behoorlijk of niet.

Ik weet niet precies wanneer, maar op een gegeven moment kreeg de wetenschap er weet van en vatte al onze omgang samen in de term ‘communicatie’. Hoog gekwalificeerde communicatiespecialisten lieten zich, in becommentariërende, adviserende en dicterende zin uit, over ons onderlinge doen en laten. Zij kwamen er achter dat eigenlijk alles communicatie is, dat daar heel veel in fout gaat en dat zij ons met alles konden helpen. Daarmee stelden zij hun toekomst veilig.

Een goede communicatie kan veel narigheid voorkomen. Niet alles echter wat fout gaat had met een goede communicatie voorkomen kunnen worden. Was communicatie tot voor kort de panacee voor alle problemen, het lijkt nu wel of het de oorzaak is van alle problemen.

ik nietHebben de banken hun klanten besodemieterd en breekt de pleuris uit, dan komt dat door een onjuiste communicatie. Is de minister veel te ver gegaan of juist niet ver genoeg, dan had de aanpak beter gecommuniceerd moeten worden. Loopt de Fyra hogesnelheidstrein net zo uit de rails als de Noord-Zuid verbinding, dan heeft het gemankeerd aan een effectieve communicatie. Valt het asielzoekerscentrum verkeerd bij de buurtbewoners, dan is sprake van een gebrekkige communicatie. Is er binnen een organisatie sprake van wantrouwen en achterklap, dan komt dat door een slechte interne communicatie. Een volstrekt uit de hand gelopen festiviteit, is het gevolg van een te kort schietende communicatie. En een vechtscheiding wordt veroorzaakt door een respectloze communicatie.

Aan me hoela, ze kunnen de pot op. Iedereen denkt weg te komen door fouten en nalatigheden onder de post falende communicatie weg te boeken. Stel je voor: ik heb mijn vrouw een oplawaai gegeven en tegen de politieman die mij oppakt zeg ik ‘ja, het was een zeer gebrekkige communicatie’. “Oh,” zegt die politieman, “dan begrijp ik het wel” en laat mij onmiddellijk los met het verzoek iets aan onze communicatie te doen.

Zou u dat een adequaat optreden vinden?

Ga toch weg. Oppakken en tuchtigen, al was ik het zelf.

Kunnen die communicatiespecialisten hun discipline niet beschermen tegen misbruikers? Tegen liegers en bedriegers, tegen managers en politici, tegen mensen die er gewoon met de pet naar gegooid hebben en dat niet willen toegeven.

Niks geen communicatiefouten; ik kan het niet meer horen, wil er niet meer naar luisteren, laat staan over praten. Op der falie motten ze hebben en dan weer hard aan het werk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *