Temporaalkwab uitzetten a.u.b.

Het begon allemaal heel onschuldig. Aan de deur van het proefwerklokaal werden de schooltassen gecontroleerd.

‘Open maken,’ was het verzoek. En als er niets gevonden werd: ‘Schiet maar op.”

handspiekenDat was nog bij een minder dan minimaal dreigingsniveau van bedrog. Twee jaar later lag dat al anders. Broeder Laurentius (conrector) haalde het in zijn hoofd om onze handpalmen te laten controleren op inktsporen. De door angstzweet verlopen aantekeningen waren zeer strafbaar. “Stigmata van de zonde” noemde Lau ze. Onbegrepen vonden wij dat best.

De koude oorlog tussen rechtschapen broeders en opstandige leerlingen werd met strengere controles opgevoerd. Verboden materialen waren de deelbare balpen vol met formulebriefjes, boterhammen met kladpapiertjes ertussen en zeker etuis met verborgen vakjes. Als voorbehoedsmiddelen waarvan het gebruik sowieso niet werd gestimuleerd, werden de rekenlinialen verboden. De rekenmachientjes uit Texas (wie had ze niet) waren, net als masturberen, slecht voor onze hersens. Alle elektronica leidde in de kinderhand tot luiheid en onwetendheid, aldus de broeders van het arme kindje Jezus.

Vanaf die tijd (zestigerjaren) is veel veranderd en de techniek heeft niet stil gestaan. Nog steeds loopt het onderwijs hijgend achter de techniek aan. Het meest recente verboden appeltje aan de kennisboom is de ‘smartwatch’. Een horloge dat de eigenaar meer dan tijd biedt. Via je mobieltje kun je er berichten en aantekeningen op ontvangen. Geen last van inkt meer op je handpalmen, geen rondspringende veertjes meer bij de demontage van balpennen, gewoon even kijken hoe laat het is. Wie maakt je wat?

De directie van het onderwijscircus reageert vertrouwd: het hekwerk om de piste wordt verstevigd en de regels verscherpt. Er komt geen horloge meer in of uit. Om elke valse argumentatie op voorhand een onvoldoende te geven, worden in het hele circus wandklokken opgehangen. Erg bij de tijd is het echter niet.

De strijd tegen de voortschrijdende techniek is hopeloos. Verbieden kun je niet en de varianten op de smartwatch komen in volle vaart op ons af. Google Glass is erg populair aan het worden en is qua design nog nauwelijks te onderscheiden van een traditionele monofunctionele bril. Minuscule contactlenzen leveren de dragers alle informatie die zij willen, wanneer zij willen en ook nog over meer dan de werkelijkheid alleen. De vergevorderde nano-techniek maakt het mogelijk om steeds grotere hoeveelheden kennis en ervaringen op te slaan, te reproduceren en te manipuleren.

En wat doet de directie van het onderwijscircus? Zij zijn ingegaan op een aantrekkelijk offerte van Eyewish. In de tentamen lokalen mogen slechts door de school verstrekte brillen gedragen worden. Zie je het voor je?

Het gaat er natuurlijk van komen dat onze hersencellen on line worden gevoed met kennis uit externe informatiedragers. Na de vraag gesteld te hebben, zijn alle mogelijke antwoorden voor handen. Alleen nog even zoeken? Niks zoeken, intypen. Over vijftig jaar putten wij allemaal uit een bijna oneindige hoeveelheid data, doen iets met die kennis en klaar is Kees. Je gaat dat toch allemaal niet meer in je hoofd stampen.

Kennis kunnen vergaren, opslaan en verwerken is altijd een belangrijke opdracht van het onderwijs geweest. Dat vergaren en opslaan verdwijnt natuurlijk uit het pakket.

Het lange termijn geheugen wordt boventallig als het om pure kennis gaat. Alleen nieuwe, eerste hands kennis moet nog opgeslagen en verspreid worden, maar dat is een geheel geautomatiseerd elektronisch proces.

De directie zal dan toch niet gaan zeggen dat we onze temporaalkwab maar moeten uitzetten bij het betreden van het tentamenlokaal?

Bedenk dat 60 tot 80% (afhankelijk van het onderwijsniveau) van de examen- en tentamenvragen beantwoord kan worden door het reproduceren van kennis en je weet waarom dat smart horloge zo aantrekkelijk is. En je weet ook dat het onderwijs en het toetsen van onderwijs niet meer gericht zou moeten zijn op kennis toetsen. Niet meer ‘uit het hoofd leren’, ‘nooit meer kennis instampen’, maar meer leren analyseren, denken, redeneren, debatteren, kiezen, creatieve vermogens ontwikkelen, etc.

We moeten voor de wijsheid gaan. Daar ligt de schaarste en de hele wereld schreeuwt dat uit.

Laat die studenten toch lekker gebruik maken van al die kennisdragers. Laat hen dat wijs doen. We moeten de klokken vooruit zetten en niet alleen maar overal ophangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *